JOS KUYPERS
Geboorte Datum: 02/01/1959

Z’n werk: Naast zijn grootste hobby rallycross, heeft Jos een zeer succesvolle autozaak in zijn woonplaats, Best.

Huwelijk: Jos is getrouwd met Thea Kuypers, die Jos ook steunt bij het racen. Ze hebben geen kinderen.
Jos Kuypers race carrière:
Jos Kuypers begon zijn carrière bij het “Short-circuit” racen, in Nederland. Hij bewees toen meteen al hoeveel talent hij had door wereld kampioen in ’88, 89, 90, 92 en ’93 in de “Hot Rod” classe en diverse Nederlandse (89, 90 en 92) en Europese titels (91 en 92).

1993 is het 1e rallycross seizoen voor Jos in een Ford Escort RS Cosworth. Hij reed het Nederlands Kampioenschap, het Belgisch kampioenschap en enkele wedstrijden van het Fia Europees kampioenschap. Jos werd in 1993 dan ook meteen Nederlands kampioen in divisie 2. In België eindigde Jos op de 2e plaats van het kampioenschap en in het Europees Kampioenschap eindigde Jos op een fraaie 9e plaats.

In 1994 gaat Jos het Europees kampioenschap rijden en enkele Nederlandse en Belgische wedstrijden. In het Europees kampioenschap boekt Jos enkele mooien resultaten o.a. een
2e plaats in Portugal, een 3e plaats in zweden en Finland en een 4e plaats in Frankrijk. zo dat Jos als 7e eindigde in het Europees kampioenschap. In Nederland eindigde Jos op de 5e plaats van het kampioenschap en Jos werd 2e in het Belgisch kampioenschap. Jos sloot het seizoen af met een overwinning in de Grand Prix van Brands Hatch in zijn divisie.

In 1995 gaat Jos met een nieuwe auto van start, een Mitsubishi Lancer Evo 2, Jos reed het Nederlands en Belgisch kampioenschap en een aantal Europese wedstrijden. Jos reed dan ook sneller dan ooit en pakte de Nederlandse en Belgische divisie 1 (met maximaal aantal punten). Maar omdat Jos meer belangstelling had voor de nationale kampioenschappen dan de Europese, miste hij een essientiele race in Ierland die hem de Europese titel koste. Jos boekte in het Europees kampioenschap 3 overwinningen, nl Engeland, België en Tsjechië en diverse mooie 2e en 3e plaatsen. Jos eindigde op de 2e plaats in het Europees Kampioenschap.

In 1996 verscheen Jos met 2 auto’s aan de start, nl een Mitsubishi Lancer Evo 2 voor de Nederlandse en Belgische kampioenschappen en een Mitsubishi Lancer Evo 3 voor het Europees Kampioenschap. Met deze auto’s won Jos opnieuw de Nederlandse en Belgische kampioenschappen. Hij eindigde tevens 3e in het Europees kampioenschap.

In 1997 reed Jos de ERA/FIA Europese kampioenschappen divisie 2 en het Belgische kampioenschappen. Doordat er in België geen divisie 2 was moest Jos het opnemen tegen divisie 1 auto’s met soms twee maal zoveel vermogen als de Mitsubishi van Jos. Toch waren niet alle tegenstanders opgewassen tegen stuurmanskunst van Jos. Om Belgisch kampioen te worden moest Jos de laatste wedstrijd winnen. Maar niet alles liep gesmeerd. In een van de eerste manches werd Jos ten onrechtvaardig gedisqualificeerd.
Hierdoor moest hij achteraan in de finale starten en verloor de race aan zijn concurrent en eindigde tweede in het kampioenschap. Ook de Europese kampioenschappen gingen niet al te best. Jos eindigde derde in ERA kampioenschappen en vierde in de FIA kampioenschappen. In 1997 wordt er geen Nederlandse ronde voor het Europese Rallycross kampioenschap verreden in plaats daarvan vonden de Nederlandse Masters plaats. Deze wedstrijd heeft Jos gewonnen in zijn klasse.

Na het incident in België in ’97 besloot Jos om in 1998 alleen in de Europese kampioenschappen uit te komen. Jos deed het goed en won twee races, maar ook dit jaar kwam het kampioenschap op de laatste race neer. Jos moest winnen om kampioen te worden. Maar alles zat Jos tegen. Het werd een rampen weekend. In totaal werd twee keer de motor verwisseld en een de versnellingsbak. Toch kwam Jos in de finale naar daar blies hij de motor op en moest het bij een tweede plaats in het kampioenschap houden.

In 1999 zou Jos met een geheel andere auto en andere divisie uitkomen. Jos had nu de beschikking over de oude auto van Martin Schanche een Ford Escort RS 2000. Jos rijdt vanaf nu in de divisie 1, de hoogste rallycross klasse. Om te wennen aan de nieuwe auto besloot Jos om het meeste aandacht te schenken aan de Belgische en Nederlandse kampioenschappen, maar hij zou ook gedeeltelijk deelnemen aan de Europese kampioenschappen. Uiteindelijk gingen alleen de Belgische en Europese kampioenschappen naar wens. Het Nederlands kampioenschap was één en al pech voor Jos, hij reed vaak schade en miste vele races en punten daardoor. Het Europees kampioenschap ging, gezien de omstandigheden, uitstekend. Jos behaalde twee podium plaatsen en werd, zelfs na twee races gemist te hebben, 8ste in het kampioenschap. Alleen het Belgisch kampioenschap ging precies als verwacht. Jos won op 1 na alle races en pakte daarmee de titel. In het Nederlands kampioenschap eindigde Jos op een 4e plaats.

2000 werd uiteindelijk een sterke verbetering op 1999, vooral op het nationaal front. Jos volbracht het onmogelijke, hij won het Nederlands en Belgisch kampioenschap met in beide gevallen de hoogst haalbare score! Hij won ALLE races! Op Europees niveau was duidelijk te zien dat Jos de auto steeds meer onder de knie kreeg. Jos stond 4 keer in de A-finale en 4 x in de B-finale. In Frankrijk en Zweden eindigde Jos zelfs op de 2e plaats. Ondanks deze mooie podium plaatsen had Jos regelmatig te kampen met mechanische problemen. Uiteindelijk behaalde Jos een 8e plaats in het kampioenschap.

2001 De Ford Escort werd vervangen door een Ford Focus WRC. Deze belooft nóg sneller te zijn dan de Escort, met gereviseerde motoren en techniek. Hiermee hoopt Jos het maximale te halen uit alle races in het Nederlands Belgisch en Europees kampioenschap. Voor het Nederlands kampioenschap won Jos alle wedstrijden en Jos was weer Nederland Kampioen met het maximaal aantal punten. Jos hoefde de laatste wedstrijd van het Nederlands kampioenschap

Geen Reacties

Leave a Reply

twaalf + 7 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.